Marketing často neodráža realitu. V prípade Premier League to platí obzvlášť.
Ak sa bavíme o tom, ktorá liga dokáže pritiahnuť fanúšikov, Premier League jednoznačne vedie. Faktom však je, že ľudia, ktorí si nájdu cestu na štadióny v Anglicku, zostávajú sklamaní. Zažil som to sám a nevedel som, či mám na Old Trafforde plakať. Vážne som meral tú cestu kvôli tomu, aby som videl turistov fotiť si selfíčka? Lepšiu atmosféru zažívam v Trnave, áno, aj počas bojkotu a za 10% ceny.
Napriek tomu však po celej Európe panuje mýtus, že ak chce človek zažiť niečo nezabudnuteľné, Anglicko je cesta. A neplatí to len pre veľké kluby. O chabej atmosfére sa však mlčí. Premier League je marketingovo vyšpičkovaný produkt a autority tomuto imidžu nechcú ublížiť. Preto sa radšej tvária, že sa nič nedeje. Fanúšikovia ale hlásia na poplach a tvrdia, že neprišlo len k úpadku, situácia je absolútne kritická a šéfovia ligy majú v rukách časovanú bombu. Počet ľudí, ktorí sa podieľajú na aktívnej podpore, je stále menší, kým reklama je čoraz agresívnejšia a čoraz viac vyzdvihuje atmosféru v hľadisku. Je to bublina, ktorá raz jednoducho musí prasknúť.
Jedným z hlavných dôvodov je šialená cena lístkov a permanentiek. Moju knižnicu zdobí biblia každého futbalového fanúšika, kniha Fever Pitch od Nicka Hornbyho. Ten opisuje, ako sa v detstve dostal k fandeniu Arsenalu.
V knihe neraz spomína ceny lístkov, ktoré sa pohybovali rádovo v centoch. Dnes sú paradoxne ceny na zápasy Arsenalu najvyššie v lige. Kedysi boli štadióny plné mladých ľudí, ktorí si budovali vzťah ku klubu postupne a cez aktívny support, dnes stojí permanentka na Arsenal cez 1000 libier. Môže si to dovoliť bežný študent? Ani náhodou. Väčšina fanúšikov sú tak starší páni okolo päťdesiatky, ktorí nemajú záujem o vytvorenie atmosféry, narozdiel od dvadsiatnikov, plných vášne k futbalu.
Autority ligy si tento problém uvedomujú, nie že by o ňom nevedeli. Sami prišli s iniciatívou vytvorenia sektorov bez sedadiel. Taktiež obmedzili ceny lístkov pre hostí na 30 libier. Jednoznačne sú si vedomí, že atmosféra je dôležitá pre produkt, ktorá predávajú. No kým sa ceny bežných lístkov nezmenia, čo zrejme nikto nemá v úmysle, atmosféra bude upadať ďalej.
Čo môže zachrániť anglický futbal? Keď slabá atmosféra začne nepriaznivo pôsobiť na pokladnice klubov. Keď sa rozdiel medzi tým, čo Premier League hovorí, že ponúka a medzi tým, čo fanúšikovia naozaj zažijú na štadióne, bude taký veľký, že liga ako produkt prestane byť atraktívna. Ak sa pre komerčný úspech zabudne úplne na históriu a tradíciu, teda to, na čom Premier League stavia, zrazu liga nebude mať čo predať. A potom už oklamaní fanúšikovia neprídu..a peniaze nebudú, bude musieť liga začať odznova. S úctou ku svojim koreňom a s úctou k skutočným fanúšikom.
Niet sa čo diviť, že viacerí z nich už ukázali svojim klubom chrbát a v Anglicku sa čoraz viac navštevujú nižšie ligy. Tie, ktoré ponúkajú skutočný zážitok z futbalu.